Cyberjournalism Vs Printjournalism
روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي

 

 

درباره روزنامه نگاري و اينترنت

Why cyber journalism vs print journalism?Newspapers are in trouble. Readers are straying in papers. This blog will explore where we've gone wrong and what we're doing right, with an eye toward REWRITING THE FUTURE OF JOURNALISM.

 

Global Media Journal

 
   

 

Saturday, July 17, 2004


دامنه رقابت Yahoo و Goolge گسترده تر مي شود

 

در اين چند روزه در دنياي وبلاگ ، فوتوبلاگ و RSS اتفاقات مهمي رخ داده است. به جهت ارتباط موضوعي اين رويدادها با مبحثي كه شروع كرده ام تصميم گرفتم چند كلمه اي در مورد آنها بنويسم.
Google و Yahoo دو خبرساز عمده زمينه هاي مورد بحث هستند.
Google بالاخره سرويس دهنده عكس Picasa را كه از چندي پيش با راه اندازي Bloggerbot امكان استفاده از عكس در وبلاگها را مهيا كرده است ، خريد و احتمالا در اين يكي دو روزه متوجه لينك آن در صفحه اول Google شده ايد(Picasa يك نرم افزار سازمان دهنده عكس نيز محسوب مي شود).
از طرف ديگر Yahoo شركت Oddpost را به تملك خو درآورد. بدين ترتيب بعيد نيست Oddpost كه پايه گذار يك سيستم خبر و اي-ميل خوان(email/RSS reader) است ، حربه جديد Yahoo در رقابت با Gmail جستجوگر Google باشد. البته فكر مي كنم از آنجا كه My Yahoo! سال گذشته سرويس خبر خوان برخط(online feed reader) خود را راه اندازي كرد ، اين اتفاق را بايد به حساب بهينه سازي خدمات موجود گذاشت.
همچنين Feedburner سرويس هاي جديدي را عرضه كرده است كه علاوه بر تقويت امر فهرست شدن وبلاگها ، feed آنها را به گونه اي فرآوري و آماده سازي مي كند كه با قالبهاي مختلف XML همخواني داشته ، همه سيستمهاي خبرخوان قادر به خواندن آن باشند.
همه اين اتفاقات به تغيير در شيوه هاي دسترسي مخاطبان به اخبار و اطلاعات دامن خواهد زد و با اين روند احتمالا بايد انتظار يك انقلاب جديد را در گستره جامع اطلاعاتي داشت.
راستي! كاربران بلاگر هم در اين چند روزه در حال تجربه تغييرات تازه اي هستند و البته در نتيجه آن حداقل من تا امروز قادر به گذاشتن يادداشت جديد در اينجا نبودم. محيط ويرايشي مبتني بر فن آوري موسوم به WYSIWYG يكي از تازه ترين امكاناتي است كه عرضه آن از يكي دو روز گذشته آغاز شده است. بارگذاري عكس ، ايجاد فهرستهاي bulleted list و ... از ديگر امكاناتي است كه كار كاربراني را كه دانش چنداني در زمينه استفاده از كدهاي HTML ندارند ، سهولت بخشيده است.
بايد اميدوار بود كه كاربران اينترنت و بخصوص بلاگرها از اين رقابت رو به فزوني منتفع شوند و دسترسي مخاطبان به عكس ، خبر و ديگر اطلاعات تسهيل شود.


Wednesday, July 14, 2004


 

RSS ، ابزار تعامل روزنامه نگاران و روابط عمومي ها
حرفهاي يك روزنامه نگار با اصحاب روابط عمومي(1)


Posted by Helloدن گيلمور ، ستون نويس نام آشناي سيليكون ولي ، را همه مي شناسيم. ايده هاي دن گيلمور بويژه در وادي ارتباطات الكترونيك اغلب مورد توجه روزنامه نگاران و دست اندركاران علوم ارتباطات بوده است. پس از يادداشت قبلي بد نديدم بحثي را به ميان بكشم كه مقولات روزنامه نگاري ، روابط عمومي ، پست الكترونيك و RSS اصلي ترين محورهاي آن را تشكيل مي دهند. ماجرا ريشه در مطلبي دارد كه چند سال پيش دن گيلمور خطاب به دست اندكاران روابط عمومي نوشت. آغاز مطلب دن گيلمور كه آن را «نامه اي به اهالي روابط عمومي» نام نهاده بود ، اين گونه است: روابط عمومي در عرصه تجارت فن آوري ، حرفه اي بغايت دشوار است. در يك سو مشتريان ايستاده اند و در سوي ديگر روزنامه نگاران كم طاقت و در ميانه اين دو گروه يك كارمند روابط عمومي كه بايد رضايت هر دو طرف را جلب كند. گيلمور در ادامه آداب مورد قبول خود براي ارتباط گرفتن با مخاطبان روابط عمومي را آورده و عادات غلط روابط عمومي ها در تعاملاتشان بويژه از طريق اي-ميل را برشمرده است...
اما ظاهرا تغييراتي كه در عرصه فن آوري هاي ارتباطات الكترونيك روي داده ، گيلمور را واداشته است تا در صدد بازنگري در مفاد نامه خود به اصحاب روابط عمومي برآيد. دن گيلمور طي يك كنفرانس صوتي برخط كه به همت پايگاه The Bulldog Reporter(پايگاهي كه چشم اندازهاي دروني سازمانهاي رسانه اي و حرفه روزنامه نگاري را پيش روي متخصصان روابط عمومي قرار مي دهد تا به كمك آن پوشش رسانه اي فعاليتهايشان را افزايش دهند) ترتيب يافته بود ، از متخصصان روابط عمومي خواست كه خبرهايشان را به جاي اي-ميل از طريق RSS منتشر كنند. گيلمور همچنين اصرار داشت كه اصحاب روابط عمومي راه اندازي وبلاگ را در دستور كار خود قرار دهند. دن گيلمور در ابتداي صحبتش همانند جملات آغازين يادداشت «نامه به اهالي روابط عمومي» كه 21 فوريه 2001 ميلادي انتشار يافت ، اظهار داشت: من درك مي كنم كه روابط عمومي مي تواند چه كار دشواري باشد خصوصا وقتي كه شما بايد به درخواستهاي كساني مانند گزارشگران پاسخ دهيد. همدلي گيلمور با اصحاب روابط عمومي در ادامه اين گفت و شنود چنين نمايان مي شود: هرزنامه هنوز يك مساله جدي است كه در ارتباط گيري روابط عمومي ها اختلال ايجاد مي كند. با اين وصف من برآنم كه محتواي نامه ام به اهالي روابط عمومي را تغيير دهم و از آنها بخواهم به جاي آنكه خبرهايشان را با اي-ميل ارسال كنند ، RSS خبرها را در اختيار مخاطبان بگذارند. تصور مي كنم كه بخش خبري پايگاههاي اينترنتي شركتها و موسسات بايد داراي News Feed با يكي از استانداردهاي رايج نظير RSS باشد. اهالي روابط عمومي اگر چنين كنند توفيق بيشتري در واداشتن روزنامه نگاراني مانند من براي خواندن خبرهايشان خواهند داشت.
ادامه دارد...


Monday, July 12, 2004


گرايش روزنامه نگاران به RSS

 

ضمن مرور جديدترين مطالب هفته نامه PR WEEK كه مباحث حوزه روابط عمومي را پوشش مي دهد به گزارش ويژه آن در مورد RSS برخوردم. مطالعه اين گزارش را براي فعالان حوزه ارتباطات و خاصه روزنامه نگاران مفيد مي دانم زيرا تصور مي كنم به شفاف شدن مفاهيم مقوله RSS و سيستمهاي خبرخوان كمك مي كند و نيز ضرورتهايي كه روزنامه نگاران را ناگزير از «پناه بردن»! به RSS مي كند ، روشن مي سازد. حين خواندن اين گزارش يكي از نوشته هاي سال گذشته ام را به خاطر آوردم كه در آن زير عنوان اي-ميل به پايان خود نزديك مي شود! نظرات Steve Outing را در مورد گذشته و آينده پست الكترونيك آورده بودم و اينكه RSSReally Simple Syndication/Rich Site Summary/RDF Site Summary پايان حيات پست الكترونيك را رقم خواهد زد. من نيز از سال گذشته در اين وبلاگ دست به دامان RSS شدم و با به كار بستن تمهيداتي زمينه دسترسي به محتواي Cyberjournalism Vs Printjournalism را از طريق سيستمهاي خبرخوان فراهم آوردم. هم اكنون كساني كه از طريق جستجو در Yahoo به اينجا مي آيند در كنار پيوندهايي كه به اين وبلاگ اشاره دارد عبارت RSS: View as XML را نيز مي بينند كه كليك بر روي آن جستجوگران را به اينجا هدايت مي كند و يا با انجام تنظيمات مربوطه در My Yahoo! مي توانند از بروزشدن اين وبلاگ و ديگر سايتها و وبلاگهايي كه RSS را به خدمت گرفته اند ، مطلع شوند...
در ابتداي گزارش هفته نامه PR WEEK كه تحت عنوان «RSS بر اي-ميل هاي شلوغ برتري مي يابد» منتشر شده است ، مي خوانيم: صندوق پستي الكترونيك كه زماني محل ارتباطات سودمند بود اينك كانون تلاقي انبوه هرزنامه يا spamها ، Forward مطالب بي ارزش ، تماسهاي شخصي و سر آخر خبرنامه هايي شده است كه زماني كاربران نمي توانستد از آنها چشم پوشي كنند.
در ميانه گزارش از قول Lee Rainie (در مصاحبه با Online Review of Journalism) كه پيش از اين سردبيري US News & World Report را عهده دار بوده است ، چنين آمده است: روزنامه نگاران شيفته استفاده از اي-ميل براي ارتباط گرفتن با منابع شان مي باشند اگرچه كه از آنچه در صندوق پست الكترونيكي خود دريافت مي كنند ، متنفر هستند!
از ديد بسياري روزنامه نگاران نخستين كساني هستند كه به RSS تمايل نشان داده و آن را به خدمت گرفته اند چراكه ...
پيگيري جزئيات اين گزارش را به دوستان روزنامه نگار و نيز فعالان عرصه روابط عمومي واگذار مي كنم.

 

 


جستجو در اين وبلاگ   جستجو در اينترنت       

 
Archives:
  • May 21, 2006
  • December 25, 2005
  • November 20, 2005
  • November 13, 2005
  • October 16, 2005
  • October 9, 2005
  • September 11, 2005
  • August 28, 2005
  • July 24, 2005
  • May 15, 2005
  • May 8, 2005
  • April 24, 2005
  • April 10, 2005
  • March 20, 2005
  • March 13, 2005
  • March 6, 2005
  • February 6, 2005
  • January 30, 2005
  • January 23, 2005
  • January 16, 2005
  • December 26, 2004
  • December 12, 2004
  • December 5, 2004
  • November 28, 2004
  • October 10, 2004
  • August 1, 2004
  • July 25, 2004
  • July 11, 2004
  • June 13, 2004
  • May 23, 2004
  • May 16, 2004
  • April 4, 2004
  • March 14, 2004
  • March 7, 2004
  • February 8, 2004
  • January 11, 2004
  • December 28, 2003
  • December 7, 2003
  • November 23, 2003
  • October 26, 2003
  • October 19, 2003
  • October 12, 2003
  • September 28, 2003
  • September 21, 2003
  • August 31, 2003
  • August 24, 2003
  • August 10, 2003
  • August 3, 2003
  • July 27, 2003
  • July 20, 2003
  • June 22, 2003
  • June 15, 2003
  • June 8, 2003
  • May 25, 2003
  • May 18, 2003
  • May 11, 2003
  • May 4, 2003
  • April 27, 2003
  • April 20, 2003
  • April 13, 2003
  • April 6, 2003
  • February 16, 2003
  • January 26, 2003
  • September 29, 2002

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.


Subscribe with Bloglines

Subscribe in NewsGator Online
Add 'Cyberjournalism Vs Printjournalism' to Newsburst from CNET News.com
Add to Google
MSN Alerts
Blogs that link here

Subscribe to this blog's RSS feed
Add to My AOL
Subscribe in Rojo

 

Home