اصول بي بي سي در عرصه خبررساني الكترونيك(1)

بنگاه رسانه اي BBC هم اكنون با ارائه خبرهاي خود به 43 زبان ، مخاطبان بسياري را در اقصا نقاط جهان به سوي خود كشانده است و در حال سمت و سو دادن به ذائقه آنها مي باشد. توفيق BBC در تعامل با مخاطبان ، ديگر رسانه ها را واداشته تا ضمن كاويدن رفتار اين بنگاه رسانه اي در عرصه روزنامه نگاري الكترونيك ، به بررسي شيوه نامه و زبان به كار گرفته شده در امر خبررساني آن بپردازند.
يكي از فاكتورهاي موثر در تعيين آنچه كه به Popularity(محبوبيت) يك پايگاه اينترنتي معروف است ميزان پيوندهاي موجود در ديگر پايگاههاي اينترنتي است كه به محتواي اين سايت اشاره مي كند. نتايج تحقيقات موسسه Online Computer Library Center در سال گذشته ميلادي نشان مي دهد كه BBC از اين لحاظ در بين پايگاههاي اينترنتي رتبه 25 را به خود اختصاص داده است. كم نيستند كساني كه The British Broadcasting Corporation يا همان BBC معروف را سلطان جهاني و بلامنازع خبررساني كيفي مي دانند. اجازه بدهيد به جاي پرداختن به القاب «بجا و نابجايي» كه كمپاني رسانه اي BBC به لطف مخاطبان و نيز رقباي حرفه اي خود كسب كرده است ، نگاه دروني تري به حركت رسانه اي آن داشته باشيم و در اين ميان شيوه نامه خبر نويسي بي بي سي را كه متضمن اصول حاكم بر فرايند توليد و انتشار اخبار در اين رسانه است را مورد توجه قرار دهيم. اواسط تابستان گذشته بود كه با كليك بر روي لينكي با عنوان The BBC Style Guide از صفحه اي تحت عنوان BBC News Styleguide سر در آوردم. در توضيحي كه بار توصيف كاركرد شيوه نامه خبرنويسي بي بي سي را بر دوش مي كشد چنين مي خوانيم: با مطالعه نسخه PDF شيوه نامه خبرنويسي بي بي سي از در افتادن به ورطه كليشه اجتناب كرده ، توان روزنامه نگاري خود را بهبود بخشيد. اين راهنما به شما پيشنهادهاي عملي در مورد جنبه هاي مختلف روزنامه نگاري ارائه مي كند... اين راهنما براي روزنامه نگاراني نوشته شده است كه در بي بي سي فعاليت مي كنند اما در عين حال منبع ارزشمندي است براي هر كسي كه مي خواهد خوب بنويسد.

ادامه دارد.............