كاركردهاي رسانه اي جنگ عراق(2)

همانگونه كه پيش از اين ذكر آن رفت با وجود پوشش تلويزيوني گسترده و متنوع خبرهاي جنگ در عراق ، بسياري از مردم به روزنامه ها روي بردند. ترس ، رنج ، دلسوزي ، نفرت ، شجاعت ، شكست ، همياري ، دشمني ، تعليق و يا حتي آسودگي مضحك و در عين حال غريب وزير خوش پوش اطلاع رساني عراق(محمد سعيد الصحاف) كه هر روز ادعا مي كرد اين آمريكايي ها هستند كه كشته مي شوند...! از جمله مفاهيم متضادي بودند كه بينندگان تلويزيون پيوسته خود را در معرض هجوم برق آساي آنها مي يافتند. با همه اين اوصاف بايد گفت: پوشش تلويزيوني جنگ عراق علاوه بر اينكه ارزشمند بود به لحاظ سرعت و نيز سطح دسترسي به آن تاريخي محسوب مي شود.
اما چرا با وجود جاذبه هاي رسانه هاي الكترونيك و نيز روزنامه نگاري الكترونيك كه سرعت دسترسي به اخبار و اطلاعات را افزايش داده است ، شاهد رويكرد متفاوت و خلاف انتظار مخاطبان به سوي رسانه هاي سنتي خاصه روزنامه ها بوديم؟

●در يك لحظه خبر از مقاومت عجيب عراقيها مي رسيد و لحظه اي بعد صحبت از كاهش مقاومت به ميان مي آمد.
●هنوز چند لحظه اي از انتشار خبر شورش مردمي در بصره نگذشته كه خبر مي رسيد شورشي در كار نيست.
●ابتدا خبر داده مي شد كه مردم از سربازان انگليسي و آمريكايي به گرمي استقبال كرده اند اما بعد به مخاطبان گفته مي شد كه رفتار مردمي نسبت به سربازان خصمانه بوده است.
●خبر كشته شدن يا زخمي شدن شديد صدام حسين در جريان اولين شب بمباران روزهاي بعد نيز تكرار مي شد با اين تفاوت كه در روزهاي بعد ادعا مي شد كه صدام حسين در بمباران آن روز يا شب قبلش كشته شده است و يا اين كه كشته شدگان احتمالا «بدلهاي صدام حسين» بوده اند...
اينها نمونه خبرهايي بود كه در طول جنگ مخاطبان را آشفته كرده بود.
ادامه دارد.............