Cyberjournalism Vs Printjournalism
روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي

 

 

درباره روزنامه نگاري و اينترنت

Why cyber journalism vs print journalism?Newspapers are in trouble. Readers are straying in papers. This blog will explore where we've gone wrong and what we're doing right, with an eye toward REWRITING THE FUTURE OF JOURNALISM.

 

Global Media Journal

 
   

 

Thursday, May 29, 2003


انعطاف پذيري ، خصيصه روزنامه الكترونيك

 













همانگونه كه پيش از اين گفته شد در نقد حركت فعلي مطبوعات ايراني كه به قول معروف صاحب دات كام (.com) هستند همين بس كه روزنامه الكترونيك و يا به تعبيري روزنامه اينترنتي آنها آيينه تمام نماي نسخه چاپي روزنامه آنها و با لتبع درگير محدوديتهاي آن مي باشد. البته معدودي از روزنامه ها (همشهري، ايران، قدس و از سال گذشته جام جم، آسياي اقتصادي و...) آگاهانه يا نا آگاهانه به يكي از خصايص محيط اينترنت كه انعطاف پذيري (Flexibility) است تن داده و براي راحتي مخاطبان به جاي آنكه تصويري از صفحات نسخه چاپي را با همان قالب (به صورت PDF)بر روي پايگاه خبري خود در شبكه جهاني اينترنت قرار دهند رنج توليد صفحات به صورت فرامتن (HTML) را بر خود هموار كرده اند. بدين ترتيب مخاطبان مي توانند به تفكيك از عكسها يا مطالب استفاده كرده، در زماني كوتاهتر به محتواي روزنامه دست يابند و اين امكان نيز وجود دارد در ميان مطالب عرضه شده به جستجوي موضوعات مورد نظرشان بپردازند (البته در صورت فراهم بودن امكانات جستجو) هر چند كه شناخت درست روزنامه ايران از مخاطبانش سبب شد كه از ابتدا روزنامه خود را هم به شكل صفحات HTML و هم به صورت PDF عرضه كند. عادت ديرينه مردم در ارتباط با رسانه هاي مكتوب اين رويكرد روزنامه ايران را توجيه مي كند، بدين معني كه تغيير عادتي به عمر چند قرن كه همانا خواندن نوشته ها بر روي كاغذ است كار ساده اي نيست اگر چه كه رسانه جديد مطالب را به شيوه اي جذاب تر عرضه كند. هنوز بسياري از مردم ترجيح مي دهند اخبار و اطلاعات مورد نظرشان را بر روي كاغذ بخوانند لذا پس از يافتن مطلب مورد نظرشان بر روي شبكه جهاني -اينترنت- از آن پرينت مي گيرند تا بعداُ با فراغ بال آن را مطالعه كنند. با اين وصف وجود يك نسخه از روزنامه به صورت فشرده كه در كمترين فضا بيشترين مطالب (اگر چه كهنه) را در اختيار مخاطب قرار مي دهد اهميت ويژه اي مي يابد چرا كه به مخاطب اين امكان را مي دهد در صورت تمايل با صرف كمترين هزينه (به لحاظ تعداد كاغذي كه صرف پرينت گرفتن از مطلب مي شود) به نتيجه مطلوب خود كه خواندن اطلاعات و اخبار است دست يابد. البته توليد صفحات خبري به صورت PDF كه اغلب خالي از خبرها روزآمد است بهترين و تنها راه پاسخگويي به اين خواسته برخاسته از عادت برخي از مخاطبان نيست. بسياري از پايگاههاي خبري اينترنتي براي همراهي با مخاطبانشان در اين زمينه بي آنكه مانعي بر سر راه روز آمد كردن محتواي سايتشان بوجود آيد در كنار هر آيتم خبري پيوندي با نام print friendly را در نظر مي گيرند كه كليك بر روي آن مخاطب را به صفحه اي هدايت مي كند كه در آن خبر مورد نظرش در فضايي محدود (بدور از حاشيه و فضاهاي خالي) به گونه اي آماده شده كه بتواند آن را بر روي كمترين تعداد برگه كاغذ پرينت بگيرد. كوتاه سخن آنكه اغلب مردم براي استفاده از اطلاعات هميشه در پي ساده ترين راه دسترسي به آنها هستند و در اين ميان مطالب مكتوب اگر چه ارزانترين انتخاب نيست ولي همچنان مؤثرترين راه دستيابي به يك گروه خاص از مخاطبان است.
ادامه دارد.................

 

 


جستجو در اين وبلاگ   جستجو در اينترنت       

 
Archives:

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.


Subscribe with Bloglines

Subscribe in NewsGator Online
Add 'Cyberjournalism Vs Printjournalism' to Newsburst from CNET News.com
Add to Google
MSN Alerts
Blogs that link here

Subscribe to this blog's RSS feed
Add to My AOL
Subscribe in Rojo

 

Home