Cyberjournalism Vs Printjournalism
روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي

 

 

درباره روزنامه نگاري و اينترنت

Why cyber journalism vs print journalism?Newspapers are in trouble. Readers are straying in papers. This blog will explore where we've gone wrong and what we're doing right, with an eye toward REWRITING THE FUTURE OF JOURNALISM.

 

Global Media Journal

 
   

 

Wednesday, April 16, 2003


در هم شكسته شدن انحصار سنتي اطلاع رساني

 

پيش از آنكه بيش از اين از محور اصلي بحث اين نوشتار فاصله بگيريم به داستان اينترنت و تأثيرات آن بر رسانه هاي مكتوب ايراني و يا به اصطلاح همان روزنامه ها باز مي گرديم. رشد و فراگيري انفجارگونه اينترنت كه در اواسط آخرين دهه قرن بيستم تقريبا به اوج خود رسيد سرمنشأ تحولات عميقي در زواياي مختلف زندگي بشر شده است. يكي از مهمترين پيامدهاي انقلاب اطلاعات ، تغيير نگرش نسبت به كاركرد رسانه ها و روزنامه نگاران است. در هم شكسته شدن انحصار سنتي اطلاع رساني و تمركز قدرت اطلاعاتي در رسانه اي مانند روزنامه يكي از ويژگي هاي بارز عصر اطلاعات است كه در نتيجه آن مرزهاي سنتي بين فرستنده و گيرنده اطلاعات از بين رفته است و اين امكان بوجود آمده تا كاربران اينترنت در توليد و انتشار اخبار دست به فعاليتهايي بزنند كه تا پيش از اين در قلمروي حرفه روزنامه نگاري قرار داشت. در واقع فراگيري اينترنت روزنامه نگاري سنتي را به چالش كشانده است.يك جامعه شناس ژاپني در اين خصوص مي گويد:هميشه با شنيدن واژه روزنامه نگار معمولا شغل خاصي را تجسم كرده ايم ، اما در عصر اينترنت بين فرستنده و گيرنده اطلاعات فاصله اي وجود ندارد ، هر كس مي تواند در كار روزنامه نگاري شركت كند و مهارت بالقوه انتقال اطلاعات و دانش به ديگران را داشته باشد. تا پيش از اين واژه روزنامه نگار به نويسندگان و گزارشگران ورزيده اي اطلاق مي شد كه در سازمانهاي خبري درگير خلق اخبار و اطلاعات و انتشار آنها بودند اما با پيشرفت فن آوري اطلاعات شيوه هاي كار با ابزار حرفه روزنامه نگاري بسيار آسان و فراگير شده است ، ضمن آنكه هزينه هاي سنتي آن نيز تا حدود قابل توجهي كاهش يافته يا اساسا از بين رفته است. كارلوس لوييس آلوارس ، روزنامه نگار اسپانيايي ، مي گويد:خبر اتفاق نمي افتد بلكه خلق مي شود.اگر خبرنگاران نبودند خبر هم نبود بلكه فقط وقايع بودند. اما امروز اينترنت تمام اين مفاهيم را دگرگون وبه نوعي بي معني كرده است. چرا كه حالا تمام كاربران اينترنت مي توانند به خلق اخبار پرداخته ، به نوعي ايفاگر نقش اجتماعي روزنامه نگاران باشند.لذا اين سؤال كه آيا با فراگيرشدن اينترنت عصر حرفه روزنامه نگاري به پايان خواهد رسيد به شكل جدي تري ذهن روزنامه نگاران را به خود مشغول كرده است.


Sunday, April 13, 2003


نخستين استان الكترونيك

 

در اين راستا دولت نيز كه تا مدتها تماشاچي بود بالاخره با پي بردن به اهميت فن آوري اطلاعات وارتباطات دست به كار شد و به بسترسازي براي گسترش استفاده از اين فن آوري روي آورد كه بارزترين نمونه تحرك دولتي (اگر چه نمادين) طرح آزمايشي نخستين استان الكترونيك است كه هم اينك در خراسان در حال پيگيري و اجراست.البته اين طرح همچنان بيشتر از آنكه عملياتي و اجرايي باشد جنبه مانوري و تبليغي دارد زيرا از يك سو زمينه هاي فني و مالي مورد نياز براي اجراي طرح فراهم نشده و از ديگر سو به دليل ناآشنايي و يا نگرشهاي سنتي دستگاهها و ادارات مشمول طرح هنوز مقاومتهايي در برابر آن وجود دارد. استانداري خراسان به عنوان متولي اين طرح بارها در مكاتبات خود با ادارات استان بر ضرورت اقدام سريع آنها براي ايجاد پايگاه اينترنتي تأكيد كرده است، اما در سايتهاي اينترنتي كه تا به حال ايجاد شده اطلاعات دندان گير ي نصيب مراجعه كنندگان نمي شود چرا كه با وجود عمر چندين ماهه و يا حتي در مواردي بيش از يك سال برخي از آنها ، اطلاعاتي كه بر روي اين سايتها قرار دارد اغلب قديمي است و از طرفي در مراجعه به آنها به لينكها و يا به عبارتي پيوندهايي بر مي خوريم (در نظر گرفته شده به منظور هدايت مراجعان به بخشهاي زيرين اين سايتها) كه غير فعال است و همه اينها حاكي از بي توجهي به ضرورت روزآمد كردن محتواي اين سايتهاست. البته وقتي در سايت استانداري خراسان كه عنوان پايگاه اطلاع رساني مادر را در استان خراسان يدك مي كشد به جز چند پيوند انگشت شمار به پاره اي از سايتهاي دولتي استان و نيز اطلاعاتي محدود در مورد استانداري و اخبار آن چيزي نمي توان يافت ديگر از پايگاههاي اينترنتي ادارات و سازمانهاي زير مجموعه استانداري خراسان انتظاري نيست
ادامه دارد

 

 


جستجو در اين وبلاگ   جستجو در اينترنت       

 
Archives:

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.


Subscribe with Bloglines

Subscribe in NewsGator Online
Add 'Cyberjournalism Vs Printjournalism' to Newsburst from CNET News.com
Add to Google
MSN Alerts
Blogs that link here

Subscribe to this blog's RSS feed
Add to My AOL
Subscribe in Rojo

 

Home