Cyberjournalism Vs Printjournalism
روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي

 

 

درباره روزنامه نگاري و اينترنت

Why cyber journalism vs print journalism?Newspapers are in trouble. Readers are straying in papers. This blog will explore where we've gone wrong and what we're doing right, with an eye toward REWRITING THE FUTURE OF JOURNALISM.

 

Global Media Journal

 
   

 

Thursday, July 24, 2003


 


تلاش كوبايي هاي مهاجر براي رسيدن به ايالات متحده به گونه جالب توجهي در شماره روز چهارشنبه(1مرداد)روزنامه آمريكايي ميامي هرالد انعكاس يافته است. اين روزنامه با انتشار عكسي از عده اي كوبايي مهاجر كه سوار بر يك كاميون ساخت دهه 1950 در حال گذر از تنگه فلوريدا هستند! زير تيتري با عنوان كوبايي ها در تلاش براي رانندگي بر روي تنگه فلوريدا! مساله مهاجرت كوبايي هاي نااميدي را كه در چهار دهه گذشته براي رسيدن به ايالات متحده با هر وسيله شناوري كه شده(از تخته موج سواري گرفته تا تيوب و كلك هاي دست ساز)تنگه پرمخاطره فلوريدا را پشت سر گذاشته اند مورد توجه قرار داده است...
ضمن آنكه نگاهي به اين عكس مي اندازيد بد نيست اصل خبر را هم در اينجا مرور كنيد.


Tuesday, July 22, 2003


من منتشر مي كنم ، تو مي پذيري!

 



تئوري «من منتشر مي كنم تو مي پذيري» مربوط به گذشته اي است كه يك تلقي تزريقي از رسانه ها وجود داشت. يك تلقي كه بر نظريه تأثيرات پرقدرت رسانه ها استوار بود. ولي در عصر حاضر اطلاع رساني شكلي دو سويه پيدا كرده است و خوانندگان، بييندگان و شنوندگان رسانه ها ديگر براي خواندن، شنيدن يا ديدن رويدادهاي خبري به يك رسانه يا كانال اكتفا نمي كنند.
امروزه انديشه تأثيرات پرقدرت رسانه به گونه اي ديگر پيگيري مي شود مثلا رسانه هايي نظير واشنگتن پست و نيويورك تايمز در عين رقابت براي اينكه به عنوان سايت اول بر صفحه مانيتور كاربران اينترنت ظاهر شوند به نوعي ادغام گرايي روي آورده اند. به عبارت ديگر در زمانه اي كه ديجيتاليزم در حال گسترش دامنه نفوذ خود مي باشد مؤسسات بزرگ و فراملي خبري در حال ادغام شدن با يكديگر و تشكيل امپراتوريهاي عظيم رسانه اي هستند (مانند ادغام AOL,CNN و تايم وارنر)تا ضمن برجسته سازي و جريان سازي رسانه اي ، مخاطبان را بمباران خبري كرده ، تحت تأثير قرار دهند
ادامه دارد...........


توني بلر نامزد انتخابات 2004 ايالات متحده!

 


تعجب نكنيد چرا كه فكر جالبي است اگر چه كه با توجه به قانون اساسي ايالات متحده نادرست است. به هر صورت بد نيست روزنامه نگاران سري به پايگاه اينترنتي
Tony Blair for President 2004! بزنند.
شعارجالبي هم برگزيده اند:توني بلر رهبر دنياي انگليسي زبان!(Tony Blair, leader of the English-speaking world)
ضمناْ در صورت موافقت با ايده كانديداتوري توني بلر براي رياست جمهوري ايالات متحده مي توانيد اين تومار را امضا كنيد. خدا را چه ديديد شايد راي آورد و ...!

يك سرويس دهنده جديد وبلاگ

و اما بشنويد از دن گيلمور ، يادداشت نويس صاحب نام پايگاه اينترنتي سيليكون ولي(siliconvalley.com) ، كه يك سرويس جديد وبلاگ را در اين نشاني آزمايش كرد. نخستين عبارت ارسالي وي از اين قرار است:
Testing my first AOL Journal posting. This is incredibly user-friendly.


Monday, July 21, 2003


روزنامه نگاري الكترونيك و جغرافياي مخاطب

 


پيش از هر چيز بايد توجه داشت كه نسخه هاي چاپي و الكترونيك يك روزنامه اگر چه معمولا مكمل يكديگر محسوب مي شوند (نه اينكه يكي قالب متفاوت ديگري با همان محتوا باشد) اما چون مخاطبان متفاوتي دارند لذا خط سير متفاوتي نيز دارند. هنگامي كه پاي روزنامه الكترونيك به ميان مي آيد ديگر با شهروندان عادي طرف نيستيم بلكه مخاطب كسي است كه اهل كار با اينترنت و... است. به عبارت ديگر مخاطبان اين دو رسانه از يك جنس نيستند.
نسخه الكترونيك يك روزنامه بر خلاف نسخه چاپي درگير جغرافياي مخاطب نيست بلكه با مخاطباني با علايق متفاوت روبه روست كه اگر نتواند آنها را اقناع كند خواسته يا ناخواسته آنها را به سوي هزاران منبع خبري ديگر كه در پي برآوردن نيازهاي اطلاعاتي مخاطبانشان هستند، مي راند. به ديگر سخن در روزنامه الكترونيك مخاطب محكوم به آن نيست كه انبوهي از اخبار و اطلاعات را كه شايد بسياري از آنها مورد نظر و علاقه او نباشد، بخواند بلكه مخاطب دست به انتخاب مي زند. اگر يك روزنامه الكترونيك نتواند ذائقه و خواسته مخاطب را برآورده كند با دست خود زمينه اي را فراهم آورده است تا او روانه هزاران پايگاه خبري ديگري شود كه مخاطب شناسي را در دستور كار خود قرار داده اند و آماده اند آنچه را كه مخاطب مي خواهد به او عرضه كنند.
ادامه دارد.............


روزنامه ها «وبلاگ»ها را با آغوش باز بپذيرند

 

پس از وقفه اي يك ماهه دوباره آمده ام تا نوشتن در مورد روزنامه نگاري الكترونيك و چالش روزنامه نگاري سنتي را ادامه دهم. بر خلاف گذشته قصد دارم در لا به لاي آنچه كه در مورد موضوع اصلي مي نويسم نگاهي هم به اتفاقاتي بياندازم كه در كوچه پس كوچه هاي اينترنت رخ مي دهد و به نوعي به حوزه خبر و اطلاع رساني مربوط مي شود. پس به عنوان سرآغاز اينها را داشته باشيد:
آينده روزنامه نگاري برخط يا Future of online journalism عنوان مصاحبه اي است كه پايگاه اينترنتي JournalismJobs.com با ميشله نيكولوسي (Michelle Nicolosi) ترتيب داده است. نيكولوسي كه مدرس روزنامه نگاري كاغذي و بر خط (print and online journalism ) در دانشگاه كاروليناي جنوبي است مي گويد:روزنامه ها بايد وبلاگها را با آغوش باز بپذيرند...»(در حال حاضر فرصتي ندارم تا تمام مصاحبه را برگردان كنم لذا علاقمندان مي توانند مشروح اين گفتگو را در اينجا بخوانند. اگر كسي وقتي گذاشت و اين گفتگو را به فارسي برگرداند لينك آن را در اختيار من نيز بگذارد تا به اين مطلب پيوند دهم.)
اطلس انتخابات ايالات متحده (U.S. Elections Atlas) نام سايتي است كه علاقمندان و بويژه تحليلگران سياسي مي توانند در آن جزئيات نتايج انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده را از سال 1789 به اين سو مرور كنند...
در اين سايت هم مي توانيد تحليل OpenSecrets.org از انتخابات رياست جمهوري 2004 و محدوديتهاي بوجود آمده در راه جمع آوري كمك براي تبليغات انتخاباتي را ببينيد و بخوانيد.

 

 


جستجو در اين وبلاگ   جستجو در اينترنت       

 
Archives:

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.


Subscribe with Bloglines

Subscribe in NewsGator Online
Add 'Cyberjournalism Vs Printjournalism' to Newsburst from CNET News.com
Add to Google
MSN Alerts
Blogs that link here

Subscribe to this blog's RSS feed
Add to My AOL
Subscribe in Rojo

 

Home