روزنامه نگاري الكترونيك و جغرافياي مخاطب
پيش از هر چيز بايد توجه داشت كه نسخه هاي چاپي و الكترونيك يك روزنامه اگر چه معمولا مكمل يكديگر محسوب مي شوند (نه اينكه يكي قالب متفاوت ديگري با همان محتوا باشد) اما چون مخاطبان متفاوتي دارند لذا خط سير متفاوتي نيز دارند. هنگامي كه پاي روزنامه الكترونيك به ميان مي آيد ديگر با شهروندان عادي طرف نيستيم بلكه مخاطب كسي است كه اهل كار با اينترنت و... است. به عبارت ديگر مخاطبان اين دو رسانه از يك جنس نيستند.
نسخه الكترونيك يك روزنامه بر خلاف نسخه چاپي درگير جغرافياي مخاطب نيست بلكه با مخاطباني با علايق متفاوت روبه روست كه اگر نتواند آنها را اقناع كند خواسته يا ناخواسته آنها را به سوي هزاران منبع خبري ديگر كه در پي برآوردن نيازهاي اطلاعاتي مخاطبانشان هستند، مي راند. به ديگر سخن در روزنامه الكترونيك مخاطب محكوم به آن نيست كه انبوهي از اخبار و اطلاعات را كه شايد بسياري از آنها مورد نظر و علاقه او نباشد، بخواند بلكه مخاطب دست به انتخاب مي زند. اگر يك روزنامه الكترونيك نتواند ذائقه و خواسته مخاطب را برآورده كند با دست خود زمينه اي را فراهم آورده است تا او روانه هزاران پايگاه خبري ديگري شود كه مخاطب شناسي را در دستور كار خود قرار داده اند و آماده اند آنچه را كه مخاطب مي خواهد به او عرضه كنند.
ادامه دارد.............