دو راهي انتخاب ؛ نابودي يا حيات؟
تمام اشكال رسانه هاي ارتباطي و نيز مؤسسات خبري و رسانه اي، ناگزير از سازگاري و رشد براي ادامه حيات در محيط در حال تغيير اينترنت هستند چرا كه در غير اين صورت تنها راه ديگري كه پيش روي آنها باقي مي ماند، نابودي است. اين يك استراتژي براي ادامه حيات است.
اساسا رسانه هاي جديد تنها به دليل برتري فن آوري ارتباطي آنها انتخاب نمي شوند. نمونه هاي گوناگوني از فن آوري هاي رسانه اي راه اندازي شده در دو دهه گذشته وجود دارد كه تنها به دليل آنكه فرصت يا نياز ي براي آنها وجود نداشته، شكست خورده اند. يكي از نمونه هاي بارز اين گونه فن آوري ها كه چند سالي بيشتر از راه يافتن آن به ايران نمي گذرد «ويدئو تكست» يا «تله تكست» مي باشد كه آن را با نام فارسي «پيام نما» مي شناسيم. روزنامه هاي اروپايي و آمريكايي در دهه ۸۰ ميلادي با صرف هزينه هاي فراوان اين سيستم را تجربه كردند اما با آنكه فن آوري روزنامه نگاري الكترونيك و امكان انتقال متن از طريق امواج و پخش تلويزيوني در آن موقعيت زماني وجود داشت، براي انتخاب اين روش انگيزه كافي وجود نداشت. ولي رشد فزاينده انتشار اخبار در اينترنت نشان دهنده آن است كه عوامل فرصت و نياز براي روزنامه نگاري الكترونيك در دوران حاضر وجود دارد و اينكه مثلاُ تنها در آمريكاي شمالي (كانادا و ايالات متحده) بيشتر از ۱۶۵ميليون نفر به اينترنت دسترسي داشته، قريب به اتفاق آنها براي آگاهي از اطلاعات و اخبار به آن متكي هستند، مؤيد اين نتيجه گيري است:رسانه اي جديد ظهور كرده است.
ادامه دارد..............